Eilen töiden jälkeen teimme epätavallisen liikun: emme lähteneetkään kävelylle tahi uimahalliin tai hiihtämään, vaan suuntasimme auton keulan kohti maamme entistä pääkaupunkia ja Aninkaisenmäellä sijaitsevaa Konserttitaloa, joka pian onneksi saanee väistyä uuden tieltä. Optimistisimmat lupailevat, että uusi konserttitalo olisi Itsenäisyydenaukiolla jo vuonna 2025, mutta eipä vielä nuolaista, kun ei ole tipahtanut.

Ihan muutamaa päivää ennen Lounais-Suomen Aluehallintovirasto oli antanut uudet määräykset yleisötilaisuuksista. Että viisikymmentä ihmistä kun on sisätiloissa, niin se käypi, mutta jos enempi on, niin sitten tarkistetaan koronapassi. On muuten tuo sääntö niin kieli keskellä suuta laadittu, että mielensäpahoittajatkin kokenevat jotain häpeää, jos osaavat – en ole siitä ihan varma.

Mutta niin oltiin puolison sekä iäkkään anopin kanssa Aninkaistenmäellä pyrkimässä sisälle konserttitaloon hyvissä ajoin, ja pukumiehet odottivat jo ulko-ovilla maskein ja suojakäsinein varustettuna, lukivat koronapassien qr-koodit ja vielä liputkin katsoivat, ja näin sisälle pääsivät vain sellaiset, joilla oli tämä koronatodistus. Pidän järjestelyä hyvänä. Ihan yhtä hyvänä kuin sitä, että poliisin liikennevalvonta puuttuu hurjasteluun tai järjettömiin ohituksiin, jolla vaarannetaan oma ja toisten turvallisuus. Yksilönvapaushan siinä tietysti vähän osumaa ottaa, mutta kun on syntynyt Kekkosen aikana ja elänyt 1970- luvulla, ei osaa tätä kovin pahana pitää.

Konsertissa olikin sitten vapautunut, musiikkia janoava, kuitenkin kenties jopa isänmaallinen tunnelma, vaikka nimekkäimmät tekijät olivat eteläeurooppalaisia. Orkesteria johti Gilbert Varga, brittiläis-unkarilainen kapellimestari ja pianosolistina oli Plamena Mangova, bulgarialaissyntyinen pianisti. Orkesterina oli TFO, jonka sellopultissa on kaksi henkilökohtaisesti tapaamaani ihmistä, joista toinen on jopa opettanut minulle sellonsoittoa ihan tutkintoon johtaen. Toista säestin joissakin häissä. Kolmaskin on työtäni sivunnut, konsertoi tuossa ihan lähikirkossa ollessani kaiketi vuorotteluvapaalla.

Aloittivat Haydnin sinfonialla N:o 4, jota kovin rakastan. Etenkin hitaan osan upea teema, johon 2. viulut tekivät aivan herkullisen vasta-aiheen, nostatti Äijän sfääreihin. Muutenhan teos on klassismin peruskiviä ihan siinä Mozartin ja Beethovenin keskeisten sinfonioiden rinnalla tai edellä.

Vaan parempaa seurasi, haki kapellimestari lavalle pianistin, ja alkoi Frantz Listzin pianokonsertto A-duuri. Ihan kuin olisi ollut Unkari, nykyään säälittävä ja autoritaarinen maa, silloin ennen vanhaan esillä. Niillä oli silloin ennen vapautunut ja aatteista piittaamaton ilmaisu, niin kuin Listzillä oli. Teos oli pianistille toki elämää suurempi haaste, mutta Plamena Mangova selvisi siitä erinomaisesti. Minä ihailin hiljaa siellä penkissä sitä, että Steinway-flyygeli ei ainoastaan soinut, vaan myös lauloi ihanasti. Siihen ei kaikki diplomipianistitkaan yllä, vaan tämä bulgarialaistäti ylisi kevyesti.

Seurasi väliaika, johon olimme tilanneet ravinolasta ihan nimellä tarjoilun, noudattaen tieten ohjeita: rivi kerrallaan ohjattiin tauolle. Käsitin, että näin oli parasta, ja näin tuli toimia, kaikista individualistisista pyrkimyksistä huolimatta.

Loppukonsertissa kuulimme Dvorakin ja Kodalyn musiikkia, joita kumpaakin jyrkästi rakastan. Dvorakin tanssit arvellin puhuttelevan etenkin e-molli-tanssin välityksellä ihan kaikkia. Zoltan Kodaly ansaitsisi paljon suuremman arvostuksen, kuin hänellä ehkä musiikkia opiskelevien ulkopuolella on.

Konserttireissun mielenkiintoisempia havaintoja olivat nämä:
Kapellimestari johti ulkoa kaikki teokset. Hän siis tunsi musiikin, ja totisesti osasi sen johtaa. Pianistilla oli nuotit Listzin konserttoon, mutta se ei haitannut, koska tulkinta oli vähintäänkin loistava. Ehkäpä hän oli niitä muusikoita, jotka tarvitsevat nuotit eteensä.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s